Kiedy podczas przeglądu właściciele Volkswagenów IV dowiadują się, że amortyzatory w ich samochodzie utraciły sprawność, często nie mogą wyjść ze zdziwienia. Przecież nie dawały żadnych oznak zużycia! Otóż dawały, tylko nie każdy jest je w stanie wychwycić.
Rola amortyzatorów samochodowych
Podstawową funkcją amortyzatorów samochodowych jest utrzymywanie podczas jazdy jak najlepszego kontaktu kół z podłożem. Oprócz tego amortyzatory muszą właściwie niwelować wszelkie przechyły auta podczas pokonywania zakrętów, tłumić drgania powstające na styku koła z nawierzchnią i podnosić komfort podróży. Awarie lub nadmierne zużycie amortyzatorów ma jednak przykre konsekwencje nie tylko dla komfortu osób przemieszczających się danym samochodem.
Znaczenie amortyzatorów dla bezpieczeństwa jazdy
Utrata właściwej przyczepności to poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nagła awaria amortyzatora podczas dynamicznej jazdy grozi natomiast prawdziwą katastrofą. Dlatego też tak ważne są regularne przeglądy wszystkich amortyzatorów i – w razie potrzeby – ich całkowita wymiana (regenerację amortyzatorów należy uznać za zabieg całkowicie nieopłacalny i niosący ze sobą pewne zagrożenie).
Przygotowanie do wymiany amortyzatorów
Wszyscy właściciele Volkswagenów Golfów IV, a przynajmniej tych, którzy lubią samodzielnie zajmować się swoim ulubionym autkiem, z całą pewnością ucieszy fakt, że wymiana amortyzatorów w tym modelu jest niezwykle prosta. Części do VW Golf w większości wymienić można samodzielnie, a w przypadku amortyzatorów na tylnej osi wystarczy do tego jedynie dobry podnośnik oraz zestaw podstawowych narzędzi.
Samodzielna wymiana amortyzatorów
Zanim zabierzemy się do podnoszenia auta, należy przygotować sobie coś do podłożenia pod samochód (mogą być solidne drewniane klocki) i poluzować śruby na tylnych kołach.
Dolną śrubę amortyzatora odkręcamy dwoma kluczami (17). Takim samym kluczem odkręcamy śruby po obu stronach amortyzatora. Po wyjęciu odkręconego amortyzatora, odkręcamy jego metalowe mocowanie wraz z odbojami i w ich miejsce montujemy nowe. Następnie montujemy wykręcone mocowanie amortyzatora i skręcamy wszystko razem.
Zakładanie i mocowanie amortyzatora należy przeprowadzać w kolejności odwrotnej do tej, jaka obowiązuje przy demontażu części. Najpierw dokręcamy górne śruby, następnie ustawiamy odpowiednio amortyzator i przykręcamy śruby dolne. I gotowe. Nowa para amortyzatorów w naszym Volkswagenie Golfie MK IV przygotowana do użytku.