Produkcję pierwszej generacji Golfa rozpoczęto w 1974 roku w Wolfsburgu w ówczesnej RFN. Przez cały okres jego produkcji, a więc do roku 1983 wyprodukowano niemal 7 milionów sztuk, które zyskały swych zwolenników wśród konsumentów ceniących bezpieczeństwo i przestronność.
Seryjny, historyczny Golf ujrzał światło dzienne w marcu. Już w maju natomiast dołączył do oferty dealerów Volkswagena. Od razu zaczęto mówić, że jest to swego rodzaju następca Garbusa. Po pojeździe z zamontowanym w tyle silnikiem oraz napędem na tylną oś, proponowany przez niemiecki koncern motoryzacyjny samochód był swego rodzaju przełomem. Pojawił się trend na umieszczanie motoru napędzającego z przodu i jednocześnie królować zaczął napęd na przednie koła. Za autora tego nietypowego jak na owe czasu projektu uznaje się Giorgio Giurgiaro. Golf pierwszej generacji miał z założenia pobić rekord sprzedażowy kultowego Garbusa, którego dystrybucja przekroczyła pułap 21,5 milionów sztuk. Wystarczyły zaledwie dwa lata do tego, aby wypuścić z salonu milionowego Golfa. Miało to miejsce dokładnie w październiku 1976 roku.
Zainteresowanie zwolenników motoryzacji z pewnością wzbudziły charakterystyczne elementy pojazdu, a mianowicie przestronne wnętrze, które posiadało składane oparcie tylnego siedzenia. Do tego doszła także niebanalna jak na tamten okres stylistyka i specyficzna klapa bagażnika. Uznano ten model z wyjątkowo praktyczny, użyteczny, funkcjonalny i o wiele bezpieczniejszy niż legendarny wręcz Garbus. Nie było bowiem kłopotu z ustawianiem auta tyłem ze względu na tylne okno, które było specjalnie w tym celu umiejscowione dość nisko. Ten element, który w zasadzie sprawia wrażenie malutkiego szczególiku, jest niemal tradycją Volkswagena zastosowaną w każdej następnej wersji, aż po dzień dzisiejszy.
Po roku 1974 Volkswagen zaczął działać intensywnie i konsekwentnie, czego wynikiem był pierwszy Golf GTI powstały w roku 1976, Gold D z wolnossącym dieslem również z tego samego okresu, później wprowadzony na rynek Golf GTD z turbodieselem z roku 1982. Urozmaiceniem stał się natomiast Golf Cabriolet, który w roku 1979 był uznawany za najchętniej kupowany pojazd. Miał on otwarte nadwozie, co było sporą atrakcją i zapoczątkowało tak zwaną „klasę Golfa”.